دندان عقل کی در میاد؟
نوشته شده توسط : سیمادنت

دندان عقل

دندان عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز نامیده میشود، موجب کنجکاوی و نگرانی بسیاری افراد میباشد. در این مقاله از سیمادنت، قصد داریم تمامی مباحث مربوط به دندان عقل را بررسی کنیم و به این موضوع بپردازیم که معمولاً چه زمانی ظاهر میشوند، چرا میتوانند مشکلاتی ایجاد کنند و چگونه میتوان آنها را به طور صحیح مدیریت کرد.

دندان عقل تقریبا مدتی بعد از بلوغ ظاهر میشود و رویش آن میتواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. دندان عقل معمولاً در اواخر جوانی بین 17 تا 25 سالگی شروع به رویش کرده و مرحله رویش را آغاز میکند. در اوایل دهه 20 سالگی بسیاری از افراد، یک یا چند دندان عقل به طور جزئی شروع به رویش میکنند، که که میتواند طی چندین سال ادامه پیدا کند. تا اواسط دهه 20 سالگی، اکثر افراد هر چهار دندان عقل را خواهند داشت؛ گر چه ممکن است برای برخی کمتر رشد کرده باشد یا اصلاً دندان عقل نداشته باشند.

در حالی که دندان عقل یک بخش طبیعی از آرایش دندان ما است، اما به وجود آمدن آنها همیشه بدون دردسر نیست. چندین مشکل رایج مرتبط با دندان عقل وجود دارد که یکی از آنها ضربه زدن به دندان های مجاور است؛ دندان عقل ممکن است به دلیل فضای ناکافی یا موقعیت غیر طبیعی، نهفته شود که اغلب باعث ایجاد درد، عفونت یا آسیب به دندان های مجاور میشود. یکی دیگر از مشکلات دندان عقل شلوغی دندان ها است؛ رویش دندان عقل گاهی اوقات میتواند باعث شلوغ شدن دندان های موجود شود که نهایتا نیاز به درمان ارتودنسی دارد. همچنین دندان عقلی که تا نیمه رشد کرده میتواند ذرات غذا و باکتری ها را به خود جذب کند و در نتیجه باعث عفونت لثه و آبسه دندان شود.

برخی از روش های مدیریت و درمان مشکلات دندان عقل شامل کشیدن، تسکین درد و... میشود. دندان عقل نهفته، معمولا از طریق کشیدن آن، خارج میشود. این روش معمولا تحت بی حسی موضعی، آرام بخش یا بیهوشی عمومی صورت میگیرد. همچنین در مواردی که دندان عقل هیچ مشکل فوری ایجاد نمیکند و فضای کافی برای بیرون آمدن صحیح دارد، ممکن است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، تنها نظارت منظم توسط دندانپزشک به شما توصیه شود. علاوه بر این روش ها، در صورتی که دندان عقل درد و ناراحتی شدیدی برای فرد ایجاد کند، معمولا مسکن های بدون نسخه و شستشو با آب گرم و نمک، میتوانند در کاهش درد و ناراحتی، مفید وقع شوند.





:: برچسب‌ها: دندان عقل , دندان عقل نهفته ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: